Büro Yönetimi ve Sekreterlik

09.05.2013 23:50

 TANIM

İşletmede belirlenen amaç ve hedefleri gerçekleştirmek için yönetici tarafından planlanmış, koordine edilmiş kaynakların (insan, bilgi, parasal ve maddi v.b) uygun olarak yönetilmesinde yöneticiye yardımcı olan kişidir.

GÖREVLERİ

Büronun en verimli şekilde çalışmasını sağlamak üzere, Ofis yönetimi işlemlerini yürütür, Gelen giden evrak ile dosyalama işlemlerini yürütür, Telefon görüşmelerinin yapılması, gelen yazı ve resimlerin yöneticiye ulaştırılması, randevuların ayarlanması, misafirlerin karşılanması işlerini yapar, Yönetici için gerekli dokümanları hazırlar, Toplantı organizasyonu yapar, Seyahat organizasyonu yapar, Büroya ait araç-gereçlerin bakımı, onarımını yaptırır ve en verimli şekilde kullanılmasını sağlar.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

Bilgisayar, fax, telefon, fotokopi, hesap makinası, daktilo. Örgüt amacını ve hedeflerini kapsayan kanun, tüzük, yönetmelik ve emirler. Çeşitli demirbaşlar (masa, sandalye, dolap vb), Kırtasiye malzemeleri (kağıt, kalem, büro malzemeleri)

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Büro yönetimi ve sekreterlik meslek elemanı olmak isteyenlerin; Sözel yeteneği güçlü (düzgün ve akıcı bir dille konuşabilen), Görsel ve işitsel belleği kuvvetli, Kendine güvenen, güvenilir, İnsanları tanıyan ve etkileyebilen, sır saklayabilen, Sorumluluk sahibi, Güler yüzlü ve temsil yeteneğine sahip kimseler olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Büro yönetimi ve sekreteri meslek elemanı büroda görev yapar. Çalışma saatleri genellikle düzenlidir. Ancak çalıştığı işyerine bağlı olarak akşamları geç saatlere veya hafta sonları çalışma yapabilirler. Çalışma ortamı bilgi, belge ve insan ilişkileriyle ilgilidir. Çalışırken yöneticilerle, ziyaretçiler ve diğer çalışanlarla iletişimde bulunurlar.

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi, aşağıdakimeslek yüksekokullarının "Büro Yönetimi ve Sekreterlik" bölümünde verilmekte iken, bu bölüm adının "Büro Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı" olarak değişmesi nedeniyle, "Büro Yönetimi ve Sekreterlik" adıyla artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler "Büro Yönetimive Sekreterlik" bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır. Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının "Büro Yönetimi ve Sekreterlik" bölümünde verilmektedir.

Adana Çukurova Üniversitesi- Ceyhan MYO

Adana Çukurova Üniversitesi- Kozan MYO

Adıyaman Üniversitesi Besni MYO

Afyon Kocatepe Üniversitesi - Afyon , Bolvadin, Sandıklı MYO

Aksaray Üniversitesi Meslek Yüksekokulu, Ortaköy MYO

Amasya Üniversitesi Meslek Yüksekokulu, Merzifon MYO

Ankara Üniversitesi Elmadağ MYO

Ankara Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Ardahan Üniversitesi Ardahan MYO

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Aydın MYO

Balıkesir Üniversitesi Balıkesir MYO,

Batman Üniversitesi Meslek Yüksekokulu

Bayburt Üniversitesi Bayburt MYO

Bilecik Üniversitesi Gölpazarı, Söğüt MYO

Batman Üniversitesi Meslek Yüksekokulu

Bitlis Eren Üniversitesi Adilcevaz MYO

Bitlis Eren Üniversitesi Ahlat MYO

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Burdur MYO, Ağlasun MYO, Bucak Hikmet Tolunay MYO, Gölhisar MYO

Uludağ Üniversitesi Sosyal bilimler , Orhaneli MYO,

Çanakkale 18 Mart Üniversitesi MYO,

Hitit Üniversitesi Çorum MYO, Osmancık MYO,

Pamukkale Üniversitesi Bekilli , Buldan, Honaz MYO

Diyarbakır Dicle Üniversitesi Çermik MYO

Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eskişehir MYO

Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi

Edirne Trakya Üniversitesi Edirne MYO,Uzunköprü MYO

Elazığ Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Erzincan Üniversitesi Meslek Yüksekokulu, Refahiye, Tercan MYO,

Erzurum Atatürk Üniversitesi Narman, Tercan, İspir Hamza Polat MYO

Gaziantep Üniversitesi Gaziantep MYO

Giresun Üniversitesi Meslek Yüksekokulu, Alucra MYO, Şebinkarahisa MYO,

Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Antakya, Kırıkhan MYO,

İsparta Süleyman Demirel Üniversitesi Atabay , Eğirdir , Gönen, Şarkikaraağaç,Yalvaç MYO

İstanbul Beykent Üniversitesi MYO

İstanbul Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

İstanbul Fatih Üniversitesi MYO

İstanbul Arel Üniversitesi MYO

İstanbul Aydın Üniversitesi MYO

İstanbul Kavram Eğitim Vakfı MYO

İstanbul Maltepe Üniversitesi MYO

Okan Üniversitesi MYO

İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi İzmir MYO

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi MYO, Afşin MYO,Elbistan MYO,

Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Kırıkkale Üniversitesi Kırıkkale MYO

Kırklareli Üniversitesi Babaeski MYO, Lüleburgaz MYO,

Ahi Evran Üniversitesi Çiçekdağı MYO

Kocaeli Üniversitesi Kocaeli MYO, Gazenfer Bilge MYO,Gebze MYO

Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Kütahya, Şaphane MYO

Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Celal Bayar Üniversitesi Ahmetli MYO, Gördesli MYO

Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO, Tarsus MYO,

Muğla Üniversitesi Muğla MYO,

Nevşehir Üniversitesi MYO

Niğde Üniversitesi MYO

Sakarya Üniversitesi Sakarya MYO,

Cumhuriyet Üniversitesi Şarkışla MYO, Yıldızeli MYO,

Harran Üniversitesi Şanlıurfa MYO

Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO, Çerkezköy MYO,

Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat MYO

Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon MYO

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Van MYO

Yalova Üniversitesi MYO

Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Çaycuma MYO, Devrek MYO,

Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO

Bilkent Üniversitesi Bil. Tek ve Büro MYO

Fatih Üniversitesi Ankara MYO

Bahçeşehir Üniversitesi MYO

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER

Türkçe, Sosyal Bilgiler

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Meslek liselerinin Büro hizmetleri, Büro yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Hukuk Sekreterliği, Kütüphanecilik, Sekreterlik Yönetim ve Ticaret Sekreterliği Tıbbi Sekreterlik, Tıp Sekreterliği, bölümlerinden mezun olanlar "Büro Yönetimi ve Sekreterlik" önlisans programına sınavsız olarak girebilirler. Meslek Liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden yada liselerden mezun olanlar/olacaklar ise ÖSYM Başkanlığınca yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri, yeterli "Sözel-1 (SÖZ)"puanı almaları koşulu ile ve sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara istedikleri takdirde ÖSS puanlarına göre yerleştirilmektedirler.

EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Eğitim süresi 2 yıldır. Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar.

Genel Kültür Dersleri: Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil.

Meslek Dersleri: Matematik, Bilgisayar, Genel İşletme, Sekreterlik Bilgisi, Klavye Teknikleri, Hukukun Temel Kavramları, Protokol Bilgisi, Ekonomi, Genel İletişim, Örgütsel Davranış, Dosyalama ve Arşivleme Teknikleri, Mesleki Yazışmalar, Büro Yönetimi, Kamu-Özel Kesim Yapısı ve İlişkiler, Sunum Teknikleri ve Çalışma Psikolojisi gibi dersler okutulmaktadır. 

Ayrıca eğitim süresince aldıkları teorik bilginin pratiğe dönüştürülmesine yönelik l.ve 2.sınıf sonrasında işyerlerinde 8 haftalık zorunlu "Yaz Stajı" uygulaması bulunmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara önlisans diploması ile "Büro Yönetimi Sekreterlik Meslek Elemanı" unvanı verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Büro yönetimi ve sekreterlik bölümü mezunu olanların iş alanı oldukça geniş olup, kamu-özel sektöre ait pek çok kurum ve kuruluş da, üniversitelerde, vakıflarda, derneklerde çalışabilmektedirler. İşletmelerin çağdaş işletmecilik anlayışı ile yönetilmesi ihtiyacının giderek daha fazla hissedilmesi, bu alanda eğitilmiş insan gücüne duyulan gereksinimi artırmaktadır.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ

EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince koşulları uygun olan öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğünün sağladığı öğrenim ve harç kredisinden yararlanabilirler. Özel sektör kuruluşlarının vermiş olduğu burslardan yararlanabilirler. Staj dönemimde çalıştıkları işyerinden belli bir ücret alabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası kamuya ait kurum ve kuruluşlarda görev alan büro yönetimi ve sekreteri meslek elemanı; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun Genel İdari Hizmetleri sınıfında öngörülen derece ve kademedeki katsayı ve tazminatlara göre ücret alırlar. Özel sektörde işe başlayan meslek elemanı işyerinin kapasitesine göre genellikle asgari ücretle işe başlayarak, deneyimi arttıkça yabancı dil bilgisi, teknolojiyi kullanma bilgi ve becerisi gibi özellikleri de dikkate alınarak, ücret yükselebilmektedir. Yönetici konumunda ise bu ücretler daha da artabilmektedir.

MESLEKTE İLERLEME

"Büro Yönetimi ve Sekreterlik" ön lisans programı mezunları, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde "Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İşletme Bilgi Yönetimi, Reklamcılık ve Halkla İlişkiler, Sağlık Kurumları İşletmeciliği ve Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Çalıştıkları işyerinde yönetimin üst kademelerine çıkabilirler.

BENZER MESLEKLER

Yönetici Sekreteri, Bilgisayar Operatörü, Büro Elemanı, Tıp Sekreteri, Ticaret Sekreteri, Hukuk Sekreteri, Büro Yönetimi Öğretmenliği,

YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

Atatürk Üniversitesi Erzincan Meslek Yüksek Okulu İktisadi ve İdari Bilimler Bölüm Başkanlığı, Meslek Elemanları, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) 2010 Kılavuzu, ÖSYS 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, Meslek Yüksekokulları ile Açık Öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) 2010 Kılavuzu, MEDAK (Meslek Danışma Komisyonu) üyesi kuruluşlar

AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

İlgili Eğitim Kurumları,

Ulusal Meslek Bilgi Sistemi https://mbs.meb.gov.tr/

Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,

Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.