Halkla İlişkiler ve Tanıtım

09.05.2013 23:27

 TANIM

Çalıştığı kurumun tanınmasını, çalışmalarına karşı insanlarda olumlu izlenimler uyandırmasını, çevresiyle iyi ilişkiler kurmasını ve saygınlığını artırmasını sağlamak amacıyla gerekli çalışmaları yapan kişidir.

GÖREVLER

Çalıştığı kurumu tanıtıcı raporlar, haber bültenleri, resimli broşürler hazırlar, Kurumun çalışmalarının ve etkinlik alanlarının basın, radyo ve televizyon aracılığı ile halka tanıtılmasını sağlar, Konferans, seminer, sergi, basın toplantısı, yıldönümü gibi kültürel ve sosyal etkinlikleri düzenler, Yöneticilerin konuşma ve yazışmalarını inceler, Kurumla ilgili izlenimleri takip ederek kurumun daha iyi tanıtılmasını ve saygınlığının artırılmasını sağlayacak çalışmalar yapar.

KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

Çeşitli büro malzemeleri, Bilgisayar, Gazete, mecmua gibi basılı yayınlar.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı olmak isteyenlerin; İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilen, Araştırma merakı olan, Dışa dönük, girişken, Dış görünümüne önem veren, Güzel ve etkili konuşma yeteneğine sahip kimseler olması gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı genellikle büro ortamında oturarak çalışır. Bazen de büro dışında konferans, seminer gibi kültürel ve sosyal nitelikteki etkinliklerde görev alabilir. Kişi çalışırken, yöneticilerle, meslektaşlarıyla, kurum elemanlarıyla ve kurumla ilişkisi olan diğer insanlarla iletişim halindedir.

MESLEK EĞİTİMİ

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi üniversitelere bağlı "İletişim" , "İşletme" ve "İletişim Bilimleri" fakültelerinin "Halkla İlişkiler ve Tanıtım", "Halkla İlişkiler", "Halkla İlişkiler ve Reklamcılık", "Reklamcılık ve Halkla İlişkiler" bölümlerinde verilmektedir;

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER

Türkçe, Sosyal Bilgiler.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için, Lise veya dengi okul mezunu olmak. Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Halkla İlişkiler", "Halkla İlişkiler ve Tanıtım" veya Halkla İlişkiler ve Reklamcılık" lisans programları için yeterli "TS-1" puan almak. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda Halkla İlişkiler", "Halkla İlişkiler ve Tanıtım" veya Halkla İlişkiler ve Reklamcılık" lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir. Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları ile liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği alanlarından mezun olanlar bu alanda yüksek öğrenim görmek istediklerinde YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.

Halkla İlişkiler ve Reklamcılık programlarında öğrenim görmek isteyen adaylar ise liselerin Türkçe - Matematik alanından mezun iseler, YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak kendi alan/kol/bölümlerinin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.

Basım ve Yayın Teknolojileri, Basın ve Yayıncılık , Bilgisayar Destekli Yayıncılık, Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, Büro Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı, e-Ticaret , Grafik ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, İletişim ve Halkla İlişkiler, İletişim ve Halkla İlişkiler, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılığı, İnternet ile Pazarlama, Marka İletişimi, Masaüstü Yayıncılık, Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı Teknikleri, Ofis Teknolojileri ve Yönetimi, Pazarlama, Pazarlama ve Satış, Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi, Perakendecilik ve Mağaza Yönetimi, Piyasa Araştırmaları ve Pazarlama, Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, Reklamcılık Yönetimi, Satış ve Reklam Yönetimi, Satış Yönetimi, Sekreterlik, Sosyal Bilimler, Tasarım ve Basım-Yayımcılık, Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama, Tıbbi Tanıtım ve Pazarlama ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı olduklarıtaktirde "Halkla İlişkiler ve Tanıtım", "Halkla İlişkiler", "Halkla İlişkiler ve Reklamcılık", lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Bu programın eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere Yabancı Dil, Ekonomi, İletişim Bilimlerine Giriş, Örgüt Teorisi, Siyasal Düşünceler Tarihi, Siyaset Bilimi, Tanıtım Yöntemi ve Teknikleri, Pazarlama ve Reklamcılık, Örgüt Psikolojisi, Siyasi İletişim, Kişiler Arası İletişim, Yazma Yöntemleri, Eleştirel Teoriler, Halkla İlişkiler Uygulamaları, Reklam Tasarımı, Kamu Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, İçerik Analizi, Güzel Konuşma gibi dersler okutulmaktadır.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun olduğu programa göre "Halkla İlişkiler ve Tanıtım", "Halkla İlişkiler", "Halkla İlişkiler ve Reklamcılık", "Reklamcılık ve Halkla İlişkiler" lisans diploması ve "Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanı" unvanı verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev yapabilirler. Özellikle özel sektörde hemen hemen tüm büyük şirketlerin halkla ilişkiler birimi vardır. Kendisini iyi yetiştirmiş ve en az bir yabancı dili iyi derecede bilen bir "Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanı" geniş iş olanaklarına sahiptir.

"Halkla İlişkiler ve Tanıtım" ile "Halkla İlişkiler" bölümleri mezunlarından, Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan / açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlar, lise ve dengi okullarda Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Öğretmeni olarak çalışabilirler.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ EĞİTİM SÜRESİNCE

Eğitim süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun sağladığı kredi ve yurt imkanlarından, ayrıca kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burs olanaklarından yararlanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Kamu kurumlarında çalışanlar ücretlerini yasalarla belirlenen kurallara göre, özel sektörde çalışanlar ise işverenlerle aralarında yaptıkları anlaşmaya göre alırlar. Kendi işyerini açanlar ise sunduğu hizmetin kalitesine ve yapılan işin miktarına göre değişen oranlarda kazanç elde ederler.

MESLEKTE İLERLEME

Çalıştığı kurumlarda daha yüksek yetki ve sorumluluk sahibi olabilirler (halkla ilişkiler şefi, halkla ilişkiler müdürü vb.) Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans (mastır) ve doktora yaparak akademik kariyer yapılabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve profesör olarak görev yapabilirler.

BENZER MESLEKLER

Reklamcı, Gazeteci.

EK BİLGİLER

Üniversitelerin iletişim, işletme ve iletişim bilimleri fakültelerine bağlı "Halkla İlişkiler ve Tanıtım", "Halkla ilişkiler", "Halkla İlişkiler ve Reklamcılık", "Reklamcılık ve Halkla İlişkiler" programlarının dışında çeşitli üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının "Halkla İlişkiler" ile "Halkla ilişkiler ve Reklamcılık" bölümleri de vardır; Bu bölümden mezun olan kişiler "Meslek Elemanı" unvanıyla kuruluşların halkla ilişkiler birimlerinde Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanına yardımcı eleman niteliğinde çalışırlar.

YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

Meslek elemanları, 2010 ÖSYS Başvuru Kılavuzu, 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu, Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2004 tarih ve119 sayılı karar. ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı, 07/07/2009 tarih ve 80 TTKK ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000, Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi kuruluşlar.

DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

İlgili eğitim kurumları,

Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr

Ulusal Meslek Bilgi Sistemi https://mbs.meb.gov.tr/

Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.