Okul Öncesi Okul Öğretmenliği

09.05.2013 23:01

 TANIM

Okul öncesi çocuklara bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde gelişmeleri için, gerekli eğitimi veren kişidir.

GÖREVLER

Okul öncesi eğitim ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Okul öncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde; Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle anlatır. (Örneğin, oyun, müzik, hikaye anlatan tartışma, şarkı söyleme ve söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve oyuncaklardan yararlanma bunlardan bazılarıdır.) Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur, Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır, kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerini sağlar. Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere faaliyetler organize eder, Çocukların tuvalet, giyinme gibi günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için gerekli becerileri kazandırır, Masal, hikaye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişmelerini sağlar, Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişmesi hakkında bilgi verir, Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri kazandırır, Çocukların temizlik kurallarına uymalarını sağlamak için bilgi vererek el-yüz yıkama ve diş fırçalama gibi faaliyetlerin alışkanlık haline getirilmesini sağlar, Çocukların düzenli beslenmelerine dikkat ederek gerekli önlemleri alır, Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır, Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına işler, Günlük yemek listesi ile çocukların uyku saatlerini belirler ve uygular, Çocuk bakıcılarının çalışmalarını denetler.

KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ

Hikaye, masal, boyama ve eğitim kitapları, eğitici (logo) oyuncaklar, seramik malzemeleri, kağıt ve kartonlar, resim defterleri, el işi kağıtları, zeka geliştirici test kitapları, toplar ve balonlar, kavram geliştirici oyuncaklar, müzik aletleri, TV-video vb.

MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Okul öncesi öğretmeni olmak isteyenlerin; Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı, Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan, Çocukların duygularını anlayabilen, Öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen, Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen, İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, Dikkatli, işine özen gösteren, İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, Sevecen, hoşgörülü, sabırlı, Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Okul öncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz tozludur .

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı fakültelerin "Okul Öncesi Öğretmenliği" bölümümde verilmektedir. Daha önceki yıllarda "Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği" adı altında da mezun vermiştir.

ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

AMASYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ

ANKARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ KAZIM KARABEKİR EĞİTİM FAKÜLTESİ

BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ NECATİBEY EĞİTİM FAKÜLTESİ

BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

DİCLE ÜNİVERSİTESİ ZİYA GÖKALP EĞİTİM FAKÜLTESİ

DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ BUCA EĞİTİM FAKÜLTESİ

DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

EGE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

FIRAT ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

GAZİ ÜNİVERSİTESİ GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

GİRESUN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

KAFKAS ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ FATİH EĞİTİM FAKÜLTESİ

KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ MUALLİM RIFAT EĞİTİM FAKÜLTESİ

KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

MALTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ

MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

MERSİN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

MUĞLA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ AHMET KELEŞOĞLU EĞİTİM FAKÜLTESİ

SiNOP ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

TRAKYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ZONGULDAK KARAELMAS ÜNİVERSİTESİ EREĞLİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

GİRNE AMERİKAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ

YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ

Ayrıca; Çocuk Gelişimi bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz yüksek Lisans programını veya MEB ve YÖK işbirliği ile açılan Pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlar da bu alanda öğretmen olarak atanabilirler.

ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER

Türkçe, Psikoloji

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Mesleğin eğitimine girebilmek için, Lise veya dengi okul mezunu olmak, Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı 'nda (LYS) "Okul Öncesi Öğretmenliği" lisans programı için yeterli "YGS-5" puan almak. Öğrenci Seçme ve yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda "Okul Öncesi Öğretmenliği" ve "Çocuk Gelişimi" ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.. Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat Genel Kültür, Fen ve Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Türkçe- Matematik, Yabancı Dil alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Anadolu Öretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi mezunları ve Meslek Liselerinin " Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı ile Çocuk Gelişimi ve Eğitimi" bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSS) kazanıp "Okul öncesi Öğretmenliği" veya "Çocuk Gelişimi" lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır. "Anaokulu Öğretmenliği, Çocuk Gelişimi" önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda başarılı oldukları takdirde, "Okul Öncesi Öğretmenliği" lisans programına dikey geçiş yapabilirler.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince; Çocuk gelişimi psikolojisi, anatomisini, biyolojisini öğrenir, Plan yapmak ve uygulamak için gerekli bilgileri öğrenir, Müzik, drama, oyun konularında bilgi sahibi olur, Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi, İnsan ilişkileri ve psikolojisi, Kurum yönetimine ilişkin dersler, Çocuk sağlığı, ilkyardım, Öğretim teknikleri, konularında kuramsal ve uygulamalı dersler verilir.

EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun oldukları alanlara göre Lisans diploması ve "Okul Öncesi Öğretmeni" unvanı verilir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak,Çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler. Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi artırmaktadır. Bukurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.

EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ EĞİTİM SÜRESİNCE

Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler,ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.

EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar. Ayrıca öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır. Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.

MESLEKTE İLERLEME

Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler. Lisans eğitiminden sonra üniversitede görev alanlar yüksek lisans yaparak; araştırma görevlisi, öğretim üyesi, doçent, profesör olabilirler. Kamu kurumlarına bağlı kreşlerde ve özel anaokullarında idareci olabilirler.

BENZER MESLEKLER

İlkokul öğretmeni, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni, Özel eğitim öğretmeni, Çocuk gelişimi ve bakım uzmanı, Sosyal hizmet uzmanı.

YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI

Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı. Meslek elemanları ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010, Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu, 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000, Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.

DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER

İlgili eğitim kurumları, 

Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr 

Ulusal Meslek Bilgi Sistemi https://mbs.meb.gov.tr/

Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,

Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,